Daimbitar

Idag slutade jag kl 6 för en gång skull, jag går alltid annars till kl 7, så när ja kom hem blev de lite bakning. Blev Daimbitar. Blev bjuden av en gammal jobbarkompis på Kappahl för många år sedan, men tappade bort receptet, men sen hade en annan kompis de receptet så jag kunde baka det =)
Det är en riktig kaloribomb, man ska ha 7½ dl socker i smeten!!


(Den är mycket godare än va den ser ut på bilden, va väldigt svårt o ta kort på den oxå)

Daimbitar
(jag fick ut 30 bitar på min sats)

Kaksmet

5 ägg
7½ dl socker
7½ dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2½ dl vatten

Smörkräm

250 g smör eller margarin
4 dl socker
3 äggulor
2½ tsk vaniljsocker
3 dubbeldaim till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt övriga ingredienser och vispa till en slät smet.
Smöra och bröa en stor form.
Häll smeten i formen och grädda i ca 30 min.
Nagga kakan när du tagit ut den ur ugnen.

Koka upp alla ingredienser till smörkrämen på svag värme.
Låt svalna.
Bred över krämen på kakan.

Krossa daimen och strö över.
Låt svalna innan du skär.
Skär i önskat antal bitar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0