Brödkaka

Idag har syster yster vart här så vi har bakat brödkakor.. Fick ett recept från en kompis för ett tag sedan, som jag har bakat några gånger. Blir inte alltid så fin form på dem, men de bryr jag mig inte om, för de går och äta ändå.. Nybakt bröd med smör o ev ost och mjölk.. SUPER GOTT!!



Här är receptet..

Brödkaka
5 st

100 g smör
1 l mjölk
2 paket jäst
1 l rågsikt (där kan man välja grov malen om man vill ha lite grövre bröd)
1 l vetemjöl
4 tsk salt
1 dl brödsirap

Smula ner jästen i buken.
Smält smöret och tillsätt mjölken. Ha kvar den på plattan till de har blivit fingervarmt (37grader)
Häll nu detta över jästen och rör ihop till jästen har smält.
Sen tillsätter du resten av ingredienserna och knådar den till den deg.
Låt degen vila under duk i ca 30 min.
Sen är de bara att baka ut dom, gör ett hål i mitten och picka dem.
Grädda i ugnen i ca 10 min på 250 grader.


Kommentarer
Postat av: Malin L

Åh så gott! Smarrigt!

2010-03-06 @ 11:01:40
URL: http://annamalinska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0