Amerikanska Äppelmuffins

När jag ändå va i farten så bakade jag några muffins till.. Hade ju ändå ingredienserna hemma för de är samma recept som blåbärsmuffinsarna fast man byter ut blåbärena mot äpplen. Och äpplena ska man steka i stekpanna ihop med socker, kanel och smör.



Stekta äpplen...



Innan de åker in ugnen...



Klara... jätte smaskiga =)

Här kommer receptet

Amerikanska Äpplemuffins
10 st stora

4 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver

125 gram smält smör (avsvalnat)
2 dl filmjölk
1 stort ägg

3 normalstora äpplen
Kanel & socker
1 msk smör

Förbered fyllningen. Skala & finhacka tre äpplen och fräs på i stekpanna med en klick smör, kanel & socker. Låt svalna.
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda väl. Jag blandar även i fyllningen i den ”torra” bunken så fördelar sig frukten fint istället för att allt hamnar i botten.
Rör sedan ner filmjölken i det avsvalnade smöret och tillsätt ägget sist. Blanda ihop de torra + blöta ingredienserna försiktigt. Det ska bara röras ihop slarvigt. Fyll muffinsformar nästan upp till kanten och ställ i en muffinsplåt.
Grädda i 175 grader ca 30min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0