Hemmagjord Müsli...

Idag har jag testat mig på och göra egen musli...



Här kommer receptet om de är någon som vill testa på och baka själv =)

12,5 dl havregryn
1,5 dl hackade nötter (ibland hoppar jag över nötterna)
2 dl solroskärnor
½ dl sesamfrön
3 dl kokos
1-2 dl råsocker (1½ brukar bli lagom tycker jag)
2 dl vetegroddar
½ tsk vaniljsocker (riktigt med svarta korn i)
 
Blanda allt detta ordentligt i en stor bunke. Blanda sedan
 
½ tsk salt
1½ dl matolja
1½ dl vatten
 
Häll detta över de torra ingredienserna och blanda riktigt ordentligt så att allt blir "blött". Häll över i långpanna och rosta i ca 200 gr. Jag brukar rosta i 20 min, röra om, rosta i 5 min, röra om igen, rosta 5 min och röra om igen, sedan eventuellt ett par minuter till. Detta får du känna på med din egen ugn. Viktigt är i alla fall att röra om, annars bränner det lätt och då blir det inte gott.
 
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0