Vinbärskaka

Idag har jag vart på expert och tagit körkorts kort, för de va dags o byta ut de nu som jag skrev igår. Bilden blev inte så bra, men motivet ä ju inge fint heller, så då va de ju inte så konstigt att bilden blev dålig.. men men.. är ju bara 10 år kvar innan jag får byta de igen så..

Sen va jag och syster en sväng i de få affärerna som finns här i lilla Skara o kikade. Passade även på och hämtade ut mina böcker jag beställde häromdan på nätet. Så nu har jag nåt och läsa när jag ligger på playan nästa vecka. Ska även hitta nån korsordsbok eller nåt liknande. Så man har nåt och göra där nere..

Sen blev jag lite rastlös för P är iväg med en kompis och åker enduro, så va och plockade lite vinbär hos mamma och bakade en vinbärskaka..

Den blev sådär, för man ska göra en smet, sen ska man hyvla smör och ha uppe på.. så när man stjälpte upp den så va den jätte flötig i botten. Så ja hade nog hellre tyckt att man ska blanda i smöret i smeten istället. Får testa de nästa gång istället tror jag.. Smaken va god på den dock! Söta ihop med de syrliga från vinbären!

Har vart skönt och vart ledig idag, när man vet att de kommer bli mycket imorgon på jobbet. Dels kommer de massa varor, sen är de utskickt till medmera kunder och sen börjar ½ rea priset imorgon, och då kommer de alltid massa folk och fyndar. Så kom ni med och fyna. Kan få jätte fina saker till billig peng. Dock är de möe sommar saker, men sommaren kanske inte är slut än så man får andvändning av de, eller oxå får man spara till nästa sommar =)



Vinbärskaka

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl vinbär
125 g kylskåpskallt smör

Smörj och bröa en rund form med ca 25 cm i diameter. Bäst funkar en form utan löstagbar kant eftersom smöret kan tränga ut ur botten annars.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och vänd runt försiktigt tills allt blandat sig.
Häll smeten i formen och strö vinbär över(vinbären sjunker till botten under gräddningen).
Hyvla smöret i tunna skivor och lägg på kakan som ett lock.
Grädda kakan i 175 graders ugnsvärme, mitt i ugnen ca 40 minuter tills kakan känns torr i mitten.
Prova med en sticka. Låt kakan svalna.

Jag fick ha inne min längre i ugnen, jag fick ha närmare 50 minuter..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0