Tekakor med linfrön

Mamma prenumerera på alla sorters veckotidningar, så för nån vecka sen hitta hon dessa tekakor i Allas tidningen. Var tekakor med linfrön i så de blev lite nyttigare. Sen är de både jäst och bakpulver i degen så de blir lätta och luftiga.

Vi har ätit dem nu med smör och ost, och de va JÄTTE goda! Dessa är nya favoriten som jag kommer baka igen!



Tekakor med linfrön

ca 25 st
(jag fick 18 för jag gjorde nog de lite större än va de skulle vara)

3+2 dl mjölk
1dl linfrön
1½dl havregryn
50g jäst
2 dl lätt créme fraiche
1 tsk salt
3 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
10 dl vetemjöl (600g)

Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrön och havregryn. Låt gröten svalna.
Värm 2 dl mjölk till fingervärme. Smula jästen och häll lite av mjölken över, rör till jästen är löst. Tillsätt resten av mjölken, gröten, créme fraische, salt, sirap, bakpulver och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen. Arbeta ihop degen.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. Kavla ut till en ca 1 cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått eller ett glas (ca 8 cm i diameter). Lägg rundlarna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga och låt jäsa i 15 min.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min i 225 grader. Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0