Pannacotta

Igår va våra kompisar här så jag hade gjort pannacotta som vi skulle äta som efterrätt, men vi va rätt mätta efter maten o allt godis, så vi orka inte äta den.
Så idag bjöd vi mamma och pappa på det istället när vi ändå va där och damsög och tvätta ur bilen. Blev riktigt god faktiskt. Första gången jag gjorde något med gelatin blad, men de va inte så svårt som ja trodde de skulle vara.



Väldigt dåligt kort eftersom jag hade så mörkt glas, men hade inga andra skålar/glas och så är de taget med iphonen oxå och den har inte den bästa kameran..

Pannacotta

5 dl grädde
1 vaniljstång eller 1 tsk riktigt vaniljsocker
0.5 dl socker
3 gelatinblad

bär eller frukt (jag tog passionsfrukt, men hallon är väldigt gott till oxå)

Lägg gelatinbladen i blöt.
Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.
Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 1-2 minuter.
Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.
Sila bort vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar så att det stelnar.
Strö över (tinade) bär eller frukt. Servera.


Kommentarer
Postat av: vera

Mumma det ser ut.Hoppas det var det med

2010-04-05 @ 19:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0